Nyhet


Säkra de regionala flygplatserna!

Staten måste ta sitt ansvar

Rachel och Andreas

Andreas Persson, ordförande i Jönköpings rådhus AB, kommunalråd, Jönköpings kommun och Rachel De Basso, regionstyrelsens ordförande i Region Jönköpings län skriver om de regionala flygplatserna i en debattartikel.

Är det rimligt att skattebetalarna i Region Jönköpings län och Jönköpings kommun ska finansiera en verksamhet som är ett statligt ansvar? Ska ett miljonunderskott lösas genom att invånarna tvingas flyga mer – eller borde infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD) och staten ta sitt ansvar för de regionala flygplatserna, särskilt i dessa tider av ökad beredskap och säkerhetspolitiska utmaningar?

Ministerns avsaknad av svar och engagemang kring de regionala flygplatsernas överlevnad är häpnadsväckande!
Bland annat kritiserar ministern regioner och kommuner för reseriktlinjer som begränsar möjligheterna för personal att använda flyget, vilket då skulle vara ett hot mot lönsamheten för de regionala flygplatserna. Att kommuner och regioner ska säkra flygbolags verksamheter för att trygga de regionala flygplatserna är orimligt.
För mer än tio år sedan ville en borgerlig regering avveckla samma flygplatser på grund av bristande lönsamhet. Flygplatser är som vägar, räls och tågstationer. De går inte med vinst, dess värde för vårt samhälle är större än så.

I Region Jönköpings län och Jönköpings kommun har vi riktlinjer därför att världen måste hejda klimatförändringen – eftersom den, enligt en samlad forskarvärld utgör det största hotet mot mänsklighetens framtid. Det är inte bara en moralisk plikt, utan en nödvändighet för vår överlevnad.
Förstår inte infrastrukturministern att vi alla måste ta vårt ansvar för klimatomställningen?
Resor som utan större svårighet går att göra miljövänligt bör göras miljövänligt, om flyget skulle innebära en begränsad tidsvinst. Jönköping når inom en radie av 35 mil Stockholm, Malmö, Köpenhamn, Göteborg och Oslo. Även utan reseriktlinjer skulle behovet av att flyga personal dit vara ytterst begränsat. Det privata näringslivet, som förstår nödvändigheten av klimatomställning, har ofta liknande riktlinjer.  
Marknadens efterfrågan på inrikes passagerartrafik från Jönköping Airport har inte burit trafik på många år. Regioner har olika förutsättningar, och regionala beredskaps- och karantänsflygplatser handlar om mer än passagerartrafik.

Jönköping Airport ägs av Region Jönköpings län och Jönköpings kommun för att bidra till sysselsättning och tillväxt, samt vara beredskaps- och karantänsflygplats på uppdrag av staten. Den regionala nyttan ligger i fraktverksamheten och hitresande chartertrafik. Möjligheten till snabba transporter över stora avstånd är värdefull för vårt läns och Sveriges utveckling.
Bolaget ska utveckla och marknadsföra passagerartrafik, men lika viktigt är att verka för en omställning till fossilfri flygplatsverksamhet, vilket till och med är ett krav från staten kopplat till de begränsade bidrag som ges.
Den stora nyttan ligger i rollen som beredskaps- och karantänsflygplats. Detta borde vara ett betydande nationellt intresse snarare än regionalt/lokalt, och därmed inte ses enbart i skenet av vilka flygplan som lyfter i fredstid. Ändå är det kommun och region som bär den absoluta merparten av det ekonomiska ansvaret.
Den upprustning som nu måste till för att trygga vår och våra Nato-allierades säkerhet tydliggör, som vi ser det, nödvändigheten av att staten säkrar beredskapsflygplatsen i Jönköping, något inte minst Natoövningen Swift Response 24 visade. Flygplatsen utgjorde där en huvudbas. Pandemin visade vikten av karantänsflygplatser som räddade liv.
Jönköping Airport gick 2024 med över 30 miljoner kronor i underskott. Det är inte hållbart för oss som ägare. De regionala flygplatserna går sammanlagt med 700 miljoner kronor i underskott. Hur stora resurser vi lägger måste alltid vägas mot den regionala och kommunala nyttan.
Det är därför närmast parodiskt att ministern kritiserar våra reseriktlinjer i stället för att säkra flygplatserna, både för freds- och krigstid.
Det militära försvaret är ett statligt ansvar, inte kommunalt eller regionalt. När en flygplats väl avvecklats är den borta. Om den saknas i händelse av pandemi eller krig, kan konsekvensen bli fatal.
Behovet av regionala flygplatser är en fråga större än passagerartrafik eller enskilda kommuners och regioners reseriktlinjer. Det måste ses i ett vidare sammanhang – regionalt, nationellt och internationellt.

Vi hoppas att även infrastrukturministern kommer till den insikten och säkrar de regionala flygplatsernas framtid. Det börjar bli bråttom!

Andreas Persson (S)
Ordförande i Jönköpings rådhus AB och kommunalråd, Jönköpings kommun

Rachel De Basso (S)  
Regionstyrelsens ordförande i Region Jönköpings län